wtorek, 2 grudnia 2014

Sola po grecku

Wiele osób przygotowujących to danie zadaje sobie pewnie pytanie, skąd taka nazwa? Przyznam szczerze, że ja też. Kuchnia jednak tak często zadziwia swoimi nazwami sugerując coś zupełnie innego, że chyba nie zawsze warto zagłębiać się w etymologię znaczenia danego wyrazu. Najważniejsze, że danie jest proste, smaczne i ma rzeszę zwolenników w naszym kraju. Bardzo wiele osób przygotowuje je na Wigilię. Ja, osobiście je uwielbiam i bardzo polecam, bo nie nazwa mnie przekonuje do konsumpcji, ale to co mam na talerzu.



Składniki:

1 kg filetów ryby ( u mnie sola)
2 średnie marchewki
1  pietruszka
1 mały seler 
2 cebule 
150 g koncentratu pomidorowego,
5 ziarenek ziela angielskiego
3 liście laurowe
3 goździki
6 ziarenek pieprzu,
sól, pieprz, cukier...do smaku
1/2 szklanki wody 
olej do smażenia
mąka
2 jajka


Sposób przygotowania:

Gdy ryba tak jak u mnie była mrożona, najpierw ją całkowicie odmrażamy , a następnie osuszamy papierowymi ręcznikami, lekko solimy

W międzyczasie warzywa  korzeniowe myjemy, obieramy  i ścieramy na tarce  o dużych oczkach. Cebulę kroimy w drobną kosteczkę i podsmażamy na złoto.. Na patelni rozgrzewamy 3-4 łyżki oliwy dodajemy startą marchew, pietruszkę i seler.Solimy,  przykrywamy patelnię i dusimy...po 5 minutach podlewamy wodą, dodajemy przyprawy i dusimy do miękkości. Na koniec do warzyw wrzucamy usmażoną cebulę, koncentrat, cukier. Mieszamy i sprawdzamy smak, ewentualnie jeszcze doprawiamy.Tak przygotowany sos pozostawiamy w garnku i bierzemy się z smażenie ryby.


Do miseczki wybić jajka i dokładnie roztrzepać. Do drugiej miseczki wsypać mąkę. Rybę pokroić na kawałki.Obtoczyć delikatnie mące, jajku a następie ponownie w mące. Dzięki takiej panierce, ryba się nie rozpadnie, a sama panierka wcale nie jest gruba.

Do miski układamy warstwę upieczonej ryby, polewamy sosem.Tak postępujemy z kolejnymi warstwami, pamiętając, że na wierzchu powinien znaleźć się sos. Dekorujemy wg upodobań i schładzamy.


Ryba idealnie smakuje następnego dnia, choć znam osoby, której jedzą ją na ciepło....Polecam przepis i życzę smacznego!

2 komentarze:

  1. Ciekawy pomysł z zamianą na solę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam z morszczuka, mintaja i dorsza, solę lubię najbardziej. Zresztą ryba po grecku nie wskazuje na gatunek ryby jakiej użyjemy, panuje tu pełna dowolność, choć pangi bym nie użyła.

      Usuń


Będzie mi bardzo miło jak pozostawisz po sobie ślad w formie komentarza, a jeśli ugotujesz coś z mojego bloga, pochwal się tym przysyłając zdjęcie na gosiaczekskrzypczak@gmail.com. Opublikuję je w galeri na fb, będzie mi też niezmiernie miło jak polubisz mój profil na fb lub google+/ Pozdrawiam... Gosia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...