piątek, 15 grudnia 2017

Domowa biała kiełbasa na Boże Narodzenie


Robicie białą kiełbasę na Święta? Ja robię 2 razy w roku, innej nie jem, bo biała, to jednak nie słonina i podgardle, a mam wrażenie, że taką widuję zazwyczaj w sklepach przed Świętami w cenie promocyjnej. W mojej jest: karczek, szynka, łopatka, wołowina i podgardle oczywiście, żeby zlepić całość. Jest go jednak w proporcji 4:1 i jest pyszna, polecam. 



Składniki :

1 kg łopatki wieprzowej
1 kg szynki wieprzowej
1,5 kg karczku
1 kg wołowiny b/k
1,3 kg  podgardla
1 i 1/2 szklanki zimnej przegotowanej wody
naturalne  kiszki wieprzowe wcześniej wymoczone
2,5-3 łyżki soli
1 i 1/2 łyżki czarnego pieprzu
40 g majeranku
duża główka polskiego czosnku ( około 10-12 ząbków)


Sposób przygotowania :

Mięso umyć, pokroić na niewielkie kawałki i przekręcić przez maszynkę. Przełożyć do dużego  garnka. Dodać przyprawy, wyciśnięty przez praskę czosnek oraz wodę. Bardzo dokładnie wymieszać...około 10-15 minut. Przykryć i ostawić w chłodne miejsce na minimum 24 godziny. Po upłynięciu 24 h ponownie wymieszać. Żeby sprawdzić czy mięso jest odpowiednio przyprawione biorę niewielką jego ilość, formuję małe kuleczki i podsmażam. Wtedy po degustacji mogę ostatecznie zdecydować czy ma ono odpowiedni smak.


Ne pozostaje nic innego jak napełnić kiszki mięsem. W tym celu trzeba do maszynki dokręcić końcówkę masarską na którą  nałożyć wymoczone kiszki kiszki, zawiązać końcówkę i przystąpić do produkcji domowej wędliny. Należy pamiętać , że kiełbasy nie można robić zbyt twardej, bo trzeba ją jeszcze będzie porcjować, a wtedy zbyt mocno napchana kiszka może popękać. Kiełbasę po zrobieniu zamrażam surową, w porcjach do zjedzenia na 1 raz. Kiełbasa jest dosyć chuda, więc jeśli wolicie tłuściejszą, zastąpcie szynkę boczkiem. Smacznego życzę :)







16 komentarzy:

  1. Bardzo smakowita ta Twoja kiełbaska, może się jeszcze skuszę, bo zapas mięsiwa mam. Tylko ye kiszki gdzie kupić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Emilio, ja kupiłam w caref... Pozdrawiam

      Usuń
  2. wszystkie składniki powinny mieć jakaś gramatura a nie łyżeczki czy szklanki ,jak wiadomo łyżeczki są różne a waga jest jedna .Take łyżeczkowanie może wpłynąć znacząco na smak .Brak opisu jakich sutek urzyć jakiej wielkości .Brak opisu parzenia temp. I czas .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co to "sutek", bo nie wiem, w kontekście kiełbasy oczywiście. Poza tym napisałam wyraźnie, zrobić próbę. Parzenie, to rzecz indywidualna. Ja nie parzę, kiełbasa ma być zamrożona surowa. Przepisy na użycie tej kiełbasy, to już inny post Pozdrawiam Panie Jacku

      Usuń
  3. Gosiu, robiłam w zeszłym tygodniu Twoją kiełbaskę z przepisu NA WIELKANOC.Zmniejszyłam tylko proporcje i już żałuję REWELACJA. Tej też spróbuję, ale tamta zadyma. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Marzenko, tamta była bardziej tłusta, ale też pychota. Robię tak, bo większość , jest potem grillowana na działce, a ta zimowa, jedzona tylko w domu. Co do ilości, mówiłam zrób, tyle ile napisałam. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Jutro jadę z mężem do marketu na świąteczne zakupy Jak dostane kiszkę, to będę robić. W ubiegłym roku, wszystko zostało zjedzone w święta, choć naprawde dużo zrobiłam, 5 kg :) Pozdrawiam Gosiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiszki na bank kupisz. Zaś co do zjedzonej ilości , to podziwiam :) Ilu miałaś Biesiadników ?

      Usuń
  5. Myślę, że za robinie takiej kiełbaski to nie bierze się ktoś, kto pojęcia nie ma o gotowaniu, więc mnie osobiście nie brakuje w Twoim przepisie gramatur- w końcu można przyprawić pod siebie. Co mi po gramaturze jak jedna sól jest słona bardziej inna mniej itp. Ja jutro zabieram się za kiełbachę, choć białą robię tylko na Wielkanoc. Teraz wędzona :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Anno. Zresztą ja napisałam w poście, że robię próbę i smażę małe kuleczki z mięsa na kiełbasę, żeby spróbować. Lepiej dosolić niż przesolić. A co do soli, to pełna zgoda, każda inna. Pozdrawiam

      Usuń
  6. Gosia,a ja dzisiaj będę robił z tego przepisu na Wielkanoc, bo mam wszystko pod tamten przepis. Pozdrowienia dla Ciebie i Mamy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tamten przepis też jest super, tylko bardziej tłuściejsza kiełbaska. Robimy taką z uwagi na grilla na działce wiosną. Pozdrowienia Mamie przekażę, a Ty pozdrów swoja Rodzinkę :)

      Usuń
  7. Super sprawa taka domowa kiełbacha. Aż chce się jeść, pozdrawiam Gosiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marek, miło Cię tu widzieć :) Szmat czasu minęło! Co do kiełbasy, to polecam zrobić, do Świat spokojnie dasz radę. Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Gosiu, a te jelita sa prawdziwe, ? Nie rwą Ci się ? Ja man zawsze z tym problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdziwe Olu. Jak porządnie sa namoczone, to mi się nie rwą.Pozdrawiam.

      Usuń


Będzie mi bardzo miło jak pozostawisz po sobie ślad w formie komentarza, a jeśli ugotujesz coś z mojego bloga, pochwal się tym przysyłając zdjęcie na gosiaczekskrzypczak@gmail.com. Opublikuję je w galeri na fb, będzie mi też niezmiernie miło jak polubisz mój profil na fb lub google+/ Pozdrawiam... Gosia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...