piątek, 6 marca 2015

Sarma - gołąbki z kiszonej kapusty

 O tym przepisie pierwszy raz usłyszałam w warzywniaku, gdy Pani przede mną poprosiła ekspedientkę o litrowy słoik soku z kiszonej kapusty. Uprzedziła Jej ewentualne pytanie i powiedziała, że będzie kisić kapustę na gołabki. Pani za ladą była zdziwiona, a ja przyznam szczerze, nie mniej. Przyszłam do domu, poszperałam w necie i znalazłam...sarmę. To popularne danie w wielu krajach Bałkańskich zwłaszcza w Serbi. Postanowiłam więc zrobić  i ja.



Składniki:

15 liści kapusty włoskiej
1 l soku z kiszonej kapusty

350 g  wołowiny b/k
350g łopatki wieprzowej
1 szklanka ryżu
1 duża cebula
1 machewka
4 ząbki czosnku
3 pomidory
1 łyżka koncentratu pomidorowego 
4 łyżki masła
1/2 łyżeczki słodkiej papryki w proszku
1 łyżeczka suszonej bazylii
1/3 łyżeczki gałki muszkatołowej
sól i pieprz do smaku



Sposób przygotowania:

Zagotować w garnku wodę i włożyć do niej główkę kapusty. Przykryć i pozostawić na około 10 minut. Po tym czasie wyjąć kapustę odciąć kaczan i delikatnie zdejmować liście. Przestudzone liście przełożyć do glinianego garnka, zalać sokiem z kiszonej kapusty, szczelnie przykryć i pozostawić na 5-6 dni. Jeśli nie macie soku z kapusty, czytałam, że można liście przełożyć kiszoną kapustą i zalać przegotowaną schłodzoną wodą.


Ryż ugotować al dente, przełożyć do miski, dodać mięso zmielone przez maszynkę na grubych oczkach. Cebulę pokroić w drobną kosteczkę, rozgrzać patelnię, wrzucić łyżkę masła i zeszklić na złoto. Dorzucić do mięsa i ryżu, dodać sól, pieprz, paprykę, gałkę, wyciśnięty przez praskę czosnek i wyrobić na jednolitą masę. 


Z lici kapusty powycinać rdzenie i zawijać gołąbki składając je kopertowo. Na dnie dużego garnka położyć 2-3 liście kapusty i układać warstwami gołąbki zaczynając od tych największych. Na każda warstwę pokroić kilka plasterków marchewki i sparzonego, obranego ze skórki pomidora. Posypać po wierzchu solą, pieprzem i bazylią, obłożyć kawałeczkami masła, dodać koncentrat i zalać wodą do 3/4 wysokości garnka. Gołąbki się jeszcze dodatkowo podniosą gdy ryż zacznie pęcznieć. Gotować na niedużym ogniu przez około 1 godzinę aż kapusta będzie miękka. 


Podawać gorace, bezpośrednio po przygotowaniu. Smacznego!

2 komentarze:

  1. Ale muszą być pyszne

    OdpowiedzUsuń
  2. Były bardzo smaczne, z naciskiem na "BYŁY". Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny.

    OdpowiedzUsuń


Będzie mi bardzo miło jak pozostawisz po sobie ślad w formie komentarza, a jeśli ugotujesz coś z mojego bloga, pochwal się tym przysyłając zdjęcie na gosiaczekskrzypczak@gmail.com. Opublikuję je w galeri na fb, będzie mi też niezmiernie miło jak polubisz mój profil na fb lub google+/ Pozdrawiam... Gosia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...